Competency Assessment Using a Checklist in Dental Students

  • Enedina Duarte Quintero Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Carlota Leticia Rodríguez Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Irma Osuna Martínez Universidad Autónoma de Sinaloa
Keywords: student assessment, practical exam, vocational training, dentistry

Abstract

The objective of this study was to design and test a checklist to evaluate the competence of seventh semester students of the Bachelor's Degree in Dental Surgery at the Universidad Autónoma de Sinaloa when diagnosing and providing dental resin treatment. The approach was quasi-experimental, descriptive and longitudinal. The Student's t-test yielded a confidence level greater than 95 %. The results show that the use of the checklist was effective in diagnosing, elaborating and developing a resin treatment plan for patients in community dental clinics. Additionally, it constituted an important basis, together with the on-site observation technique, to record strengths and weaknesses during the clinical process. It was identified that the level of mastery of the competency increases according to the dynamism of the practice. Finally, it was found that the participants evidenced a close relationship between the knowledge that integrates the competency and showed a high valuation of the use of the checklist to improve their learning.

References

Álvarez, P. Axpe, C. Arévalo, M. y López, A. (2016). Competencias genéricas en la enseñanza universitaria. Málaga, España: Aljibe.

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.

Ballesteros, Y., Casanova, I. y Cárdenas, E. (2015). Competencia bioseguridad en los estudiantes de la Facultad de Odontología de la Universidad del Zulia. Ciencia Odontológica, 12(1). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/308938270.

Candreva, A. y Susacasa, S. (2009). Diseño curricular por competencias. Educación Médica Permanente, 1(2), 11-25.

Chaves, J. (2016). Evaluación por competencias de las normas de bioseguridad en las áreas clínicas en estudiantes de Estomatología de la Universidad Privada Antenor Orrego, 2016. (Tesis de licenciatura). Universidad Privada Antenor Orrego, Trujillo. Recuperado de https://repositorio.upao.edu.pe/handle/20.500.12759/2021.

Dewey, J. (1897). My Pedagogic Creed. School Journal, 54(3), 77-80.

Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2). Recuperado de http://redie.ens.uabc.mx/vol5no2/contenido-arceo.html.

Durante, M., Lozano, J., Martínez, A., Morales, S. y Sánchez, M. (2012). Evaluación de competencias en ciencias de la salud. Ciudad de México, México: Editorial Médica Interamericana.

Facultad de Odontología. (2013). Programa Educativo de Licenciatura en Cirujano Dentista. Sinaloa, México: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Granados, J., Valderrama, A., Tapia, J., Mendoza, G., Méndez, A., Contreras, E. y Acuña, J. (2015). Evaluación de competencias quirúrgicas en estudiantes de segundo año de la carrera de médico cirujano en la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México. Cirujano General, 37(1-2), 6-14

Irigoyen, J., Jiménez, M. y Acuña, K. (2011). Competencias y educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(48), 243-266.

Lodezma, R. (2018). Heteroevaluación, autoevaluación, coevaluación y evaluación compartida: consideraciones conceptuales. Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/10/heteroevaluacion-autoevaluacion.html.

Martínez, J. (2005). Los métodos de evaluación de la competencia profesional: la evaluación clínica objetivo estructurada (ECOE). Educación Médica, 8, 18-22. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S157518132005000600007&lng=es&tlng=es.

Morán, J. (2016). La evaluación del desempeño o de las competencias en la práctica clínica. 1.a parte: principios y métodos, ventajas y desventajas. Educación Médica, 17(4), 130-139. Recuperado de https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-articulo-la-evaluacion-del-desempeno-o-S157518131630078X.

Rodríguez, C. y García, I. (2017). Modelo Académico de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Culiacán Rosales, México: Universidad Autónoma de Sinaloa. Recuperado de http://sau.uas.edu.mx/pdf/Modelo_Educativo_UAS_2017.pdf.

Rossell, B. (2013). Instrumento de evaluación y calidad de la práctica odontológica de los estudiantes de la Facultad de Odontología de la USMP. (Tesis doctoral). Universidad San Martin de Porres, Lima. Recuperado de https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/1252/rosell_bjc.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Published
2022-08-30
Section
Artículos Científicos