The Reconstruction of Memory Through Mexican Documentary Film

  • Mónica del Sagrario Medina Cuevas Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Alejandro Jiménez Arrazquito Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
Keywords: Mexican documentary film, personal memory, collective memory, modes of representation

Abstract

This paper is an approach to the concept of memory in contemporary Mexico through documentary film production, specifically in two films: Los rollos perdidos de Pancho Villa (Rocha, 2003), and La danza del hipocampo (Domínguez, 2014). We analyze both audiovisual pieces using the theoretical concepts developed by Bill Nichols (1997, 2001). We also consider Maurice Halbwachs (2004) work on memory. This paper is a review on audiovisual production through a film-textual methodology developed on semiotics and structuralism concepts. We use the works of Casetti and Di Chio (1991). The audiovisual pieces analyzed in this paper play with individual and collective memory, as the filmmakers themselves take part of the storytelling and show the mechanisms of their memories through images and sounds. Their representation of Mexican society under their personal and collective memories reveal the necessity of further narratives of social events through personal points of view.

References

Aitken, H. E. y Griffith, D. W. (productores) y Cabanne, W. C. y Walsh, R. (directores). (1914). La vida del general Villa. (Cinta cinematográfica). Estados Unidos: Mutual Film Corporation.

Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona, España: Paidós.

Ardèvol, E. (1997). Representación y cine etnográfico. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, (10), 125-168. Recuperado de https://raco.cat/index.php/QuadernsICA/article/view/95377.

Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Castellanos, V. (2004). La experiencia estética en el cine: otros trayectos en los estudios cinematográficos. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de México. Recuperado de https://es.slideshare.net/buda333/castellanoslaexperienciaesteticaenelcine1.

Correa, J. (2006). El road movie: elementos para la definición de un género cinematográfico. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 2(2), 270-301. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/6437.

Cuevas, M. J., Valdelièvre, C. y Cosío, M. (productores) y Cuevas, M. J. (directora). (2016). Bellas de noche. (Cinta cinematográfica). México: Cinepantera, Detalle Films, Instituto Mexicano de Cinematografía, Eficine 226, Filmadora Nacional.

Figueroa, G., López, D. (productores) y Figueroa, G., López, D. (directores). (2007). Un retrato de Diego. (Cinta cinematográfica). México: Instituto Mexicano de Cinematografía, Río Escondido, TV UNAM, Echasa, Centro de Capacitación Cinematográfica.

Gueilburt, M. (productor) y Gueilburt, M. (director). (2008). Pancho Villa: aquí y allí. (Cinta cinematográfica). Argentina: Anima Films, History Channel.

Guerra, I., González, E., Garza, R., Molina, A. (productores) y González, E. (director). (2007). Los ladrones viejos: las leyendas del artegio. (Cinta cinematográfica). México: Artegios, Instituto Mexicano de Cinematografía, Filmoteca de la Unam, Arte 7.

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Zaragoza, España: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Lamadrid, J. (productor) y Lamadrid, J. (director). (1928). Historia de la Revolución mexicana. (Cinta cinematográfica). México: Julio Lamadrid.

Machado, A. (2010). El filme-ensayo. La Fuga, (11). Recuperado de https://www.lafuga.cl/el-filme-ensayo/409.

Malacara, A., Garza, R. y Payán, I. (productores) y González, E. (director). (2017). La libertad del diablo. (Cinta cinematográfica). México: Artegios, Animal de Luz Films.

Márquez, M. (director). (2005). Ni muy muy ni tan tan… simplemente Tin Tan. (Cinta cinematográfica). México: Estudios Churubusco Azteca, Technikos Post, Tin Tan y Sus Pachucos.

Mendoza, H. (productor) y Rocha, G. (director). (2003). Los rollos perdidos de Pancho Villa. (Cinta cinematográfica). México, Canadá, Estados Unidos: Instituto Mexicano de Cinematografía.

Mercado, E. (productora) y Domínguez, G. (directora). (2014). La danza del hipocampo. (Cinta cinematográfica). México: Bosque Negro, Instituto Mexicano de Cinematografía, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Fondo para la Producción Cinematográfica de Calidad.

Nacif, J. y Rubio, O. (productores) y Rubio, O. (director). (2014). Ilusión nacional. (Cinta cinematográfica). México: Amateur Films, Tintorera Producciones.

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona, España: Paidós.

Nichols, B. (2001). Introduction to Documentary. Bloomington, United States: University Press.

Niney, F. (2009). La prueba de lo real en la pantalla. Ensayo sobre el principio de realidad documental. Ciudad de México, México: Centro Universitario de Estudios Cinematográficos, Universidad Nacional Autónoma de México.

Noriega, E. B. (2012). Notas sobre found footage. Arte e Investigación, 14(8). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39764.

Ochoa, M. (2013). La construcción de la memoria. Historias del documental mexicano. Ciudad de México, México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Peñafiel, M. (productor) y Taboada, F. (director). (2002). Los últimos zapatistas, héroes olvidados. (Cinta cinematográfica). México: Fondo Estatal Para la Cultura y las Artes de Morelos, Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

Peñafiel, M. (productor) y Taboada, F. (director). (2006). Pancho Villa: la revolución no ha terminado. (Cinta cinematográfica). México: Manuel Peñafiel.

Sánchez, V. (2006). Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid, España: Cátedra.

Sistach, M. y Buil, J. (productores) y Sistach, M. y Buil, J. (directores). (1995). La línea paterna. (Cinta cinematográfica).

México: Instituto Mexicano de Cinematografía, Producciones Tragaluz, Cineteca Nacional, Filmoteca UNAM, Fundación MacArthur Rockefeller, Fondo Nacional para la Cultura y las Artes.

Taibo II, P. I. (2007). Pancho Villa. Ciudad de México, México: Planeta.

Zavala, L. (2019). Notas sobre el documental mexicano contemporáneo. En Medina, M. y Jiménez, A. (coords.). Diálogos con el cine documental poblano (pp. 23-53). Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Ediciones de Educación y Cultura.

Published
2022-09-23
Section
Artículos Científicos